A la vetllada  gazanenca 
de Sineu, el dia de Sant Llorenç, al costat de la bellesa acollidora del
franciscà claustre municipal, de la calidesa amorosida de la rebuda i de
l’impacte de la comunicació, destacà, de 
manera sorprenent, la nombrosa assistència. Una vertadera  multitud si es té en compte  la naturalesa de l’acte: la presentació d’un
llibre. Una estranya novel·la, estigmatitzada per ser filla d’un capellà
maleït.
Si analitzam, a
fitorada de xoriguer, la procedència  i
la casta dels concurrents arribam  a la
conclusió que  un 30%  dels assistents  pertanyia 
a allò que podíem anomenar públic normal de les presentacions literàries.
En el nostre cas, aquest  grup era
ample  i fervorós. Quan dic ample vull
explicar  que el nombre d’oients  era superior al de  les trobades 
normals que s’organitzen entorn d’un 
nou llibre.  Ample també es
refereix a la diferència de pelatge de les pacients bestioles de companyia. Hi
havia des de la família als professionals de la cosa pública  i de la mania literària, passant pels amics
fidels i acèrrims defensors de la causa de Can Gazà. Quan escric fervorós vull
destacar, amb un profund agraïment, la silenciosa acollida de les paraules dels
oponents. Sense celebrar missa, es palpava l’escalfor de la comunió.
El misteri a revelar
era com i perquè havia comparegut a l’acte de presentació d’Operació Tiara
aquella gentada  afalagadora, respectuosa
i afable. Tot i tenir en compte que la morbosa curiositat pot obrar  miracles, es notava a les clares que una mà
poderosa, gairebé divina, havia provocat la gloriosa i profitosa esllavissada.
Aquell agradós grup de persones, la majoria senyores d’una maduresa portada
amb  humor i elegància, havia comparegut
a la trobada subversiva, per obediència 
parroquial a les indicacions, ben mirat manaments, del senyor rector,
mossèn Guillem Feliu. 
Aquest fet paranormal
m’ha portat a reflexionar, un cop més, sobre 
la dinàmica del moviment de la gent. Per a  mi el referent, la paràbola i clam de la
marxa dels pobles, en tots els sentits i aspectes, és el tren. No debades no
vaig descansar fins haver recorregut l’estepa russa  en el transsiberià. Nou mil quilòmetres de
via cap un destí.
Un tren pot  enfilar tants de vagons com vulguis. Aquests  departaments poden omplir tota la gama, des
de la suite de luxe fins els caixons amb 
rodes per carbó. Tanmateix la peça, cabdal i  indispensable,  per caminar és la locomotora. Un tren
funciona per la locomotora. Sovint resulta que la locomotora és bruta. Fa
renou. Treu foc pels queixals. Trenca 
prepotent i desafiadora el silenci sagrat de les muntanyes. Però
sense  locomotora el tren esdevé una
teringa de mòduls parats i inútils.
Les parròquies, els partits,
les organitzacions, els governs, àdhuc 
les famílies, estan farcides de vagons. Preciosos. Fantàstics. Però
sense la bruta i puta locomotora  es
quedaran parats, al dic de la mort.
Podria parlar-vos mil
hores de  la dinàmica  humana. Per maleït imperatiu del destí
fa  50 anys que faig de locomotora.
 La proximitat de la barcella del Rei m’inclinà a canviar la metàfora del tren per una estampa pagesa. El carro avança quan el mul estira. Fa 50 anys que estic enganxat al carretó de Marginàlia. Com bon ase que som he rebut amb escreix la recompensa de les bèsties de càrrega. Estirades de brida. Renecs i qualque llenderada.
No saben que cuantas mas llenderadas te dan mas potencia tiene tu locomotora.
ResponElimina¿És que no es pot fer res contra el destí??.
ResponEliminaEls cementiris,no hauríen d'estar en mans de polítics i ho estàn;bén igual que els aeroports i ports.Tenim una societat pasiva,sense criteris,què permet tot tipus d'abús de qualsevol malfactor.Gent que calla per no perdre la seva feina i sou,comprada amb cotxes d'alta gama i altres prebendes i privilegis.No hi trobes humanitat als cementiris de Mallorca;només robots àvids de doblers i religiosos què només emblanquinen a la gent amb promeses de vida eterna i que no inciteràn mai a la Resistència,Rebelió i Revolució.
ResponElimina