He
anat prou alerta d’autoanomenar-me
escriptor. Seguesc fidel a la
sentència de Miquel Àngel Riera que proclamava que el títol d’escriptor tan sols
el pot atorgar la història. Mentrestant, m’aferr a la denominació de
lletraferit. Som un ferit per les lletres. Un condemnat a escriure. Un
drogodependent de la paraula tant escrita com parlada.
Si
els homes fóssim aus de corral -puta aviram!– els que es creuen escriptors i
com a tals es comporten, serien els paons reials. Molta ploma. Molta estufera.
Però poca carn. Eixos indiots de la ploma policromada es creuen déus. Ben mirat ho són. Perquè escarneixen la divinitat en l’aspecte més assenyalat com
és la creació. Parl del significat estricte del mot. Crear és treure quelcom del
no res. La creació és l’acte més sublim, més corpressiu, commovedor, enrampadís,
que pot fer una criatura.
Un pobre i desvalgut lletraferit, com som jo, és pot sentir déu perquè crea,
però també perquè crema totes les seves potències en l’esforç de dotar la seva humil creació del major grau de bellesa. El
sol es fa adorar perquè ens escalfa, però també perquè ens captiva en una glorificació de núvols
encesos a l’alba i a la posta de cada dia.
“Operació
Tiara” és obra de déu. D’un déu infinitivament menor, minúscul. D’un déu
marginat que dorm al portal de l’olimp com un quissó famolenc. He creat una
història. Un història que, tal com em manifestà Antoni
Tugores, un dels mestres que hem repassen els llibres abans
de la seva publicació, assoleix la condició essencial de les històries inventades com és la versemblança.
Segons el gran escriptor d’històries manacorines, tot el que s’esdevé en
“Operació Tiara” és absolutament creïble.
Un
cop més, enllestint la novel·la del successor del papa Francesc, m’he sentit
déu. Les mans m’han tremolat cisellant uns personatges entranyables o
detestables. Tant s’hi val. Les filies i
les fòbies governen el món imaginari
talment com ho fan en la vida real. Els ulls de l’estimera han plorat a l’hora
de dotar de tendresa les meves creatures,
a l’hora que els definia el seu tarannà. La Bíblia diu: “Al sisè dia Déu creà l’home a la
seva imatge i semblança”.
Però
el moment on el teu ofici de déu es torna tasca feixuga, operació delicada, obra definitiva és a l’hora de clavar el
final de la novel·la. En aquest instant t’ho jugues tot a una sola carta. El
principi és entremaliat. Has de captar l’atenció del lector enllepolint-li la
curiositat amb un cop de gràcia. Amb una
mica d’enginy pots sortir sa i estalvi de l’arriscat salt al buit infinit de la imaginació. Però on has de demostrar
que tens dret a aspirar al més alt i excels títol del món com és el d’escriptor
és en el coronament de l’obra. Els crítics solen concedir-me que escric bé i
que trob un final sobtat, però lògic i conseqüent, sovint cruel, per a les meves narracions. Tanmateix, la
referència suprema de tota escriptura és el sonet, on tot es defineix i es
justifica en els dos darrers últims versos.
Quan
vaig tancar “Operació Tiara” em vaig posar a plorar. De pena perquè al final
per mi tot esdevé tristesa. De goig perquè havia tingut el coratge d’actuar com
a déu concedint a la història l’elevadíssima dosi de malícia, crueltat i
sadisme que sempre té.
Desgraciadement,les lletres avui en dia,només servèixen per apuntalar les grans mentides d'aquest món.El món actual envia al no res tot lo creat per Déu.L'escriptor actual hauria de ser un Àngel Exterminador,inmaterial,intangible,per duu a terme ,a bon port,la seva missió;al menys un escriptor tigre per deixar en carn viva a tots els jutges de merda que hi ha Mallorca,pero mai de mai un pao reial.¿Qui tendrà el valor de desenmascarà totes les mentides què hi ha escrites a la Biblia??.No s'ha d'escriure per a obtenir el vist i plau dels homes,la seva aprobació,els seus elogis,les seves distincións,els seus premis..etc.L'escriptor no pot ser mai un bufó.Si volèu veure puta aviram,fèis una volta pels jutjats de Via Alemanya.
ResponElimina