A la vetllada gazanenca de Sineu, el dia de Sant Llorenç, al costat de la bellesa acollidora del franciscà claustre municipal, de la calidesa amorosida de la rebuda i de l’impacte de la comunicació, destacà, de manera sorprenent, la nombrosa assistència. Una vertadera multitud si es té en compte la naturalesa de l’acte: la presentació d’un llibre. Una estranya novel·la, estigmatitzada per ser filla d’un capellà maleït.
Si analitzam, a
fitorada de xoriguer, la procedència i
la casta dels concurrents arribam a la
conclusió que un 30% dels assistents pertanyia
a allò que podíem anomenar públic normal de les presentacions literàries.
En el nostre cas, aquest grup era
ample i fervorós. Quan dic ample vull
explicar que el nombre d’oients era superior al de les trobades
normals que s’organitzen entorn d’un
nou llibre. Ample també es
refereix a la diferència de pelatge de les pacients bestioles de companyia. Hi
havia des de la família als professionals de la cosa pública i de la mania literària, passant pels amics
fidels i acèrrims defensors de la causa de Can Gazà. Quan escric fervorós vull
destacar, amb un profund agraïment, la silenciosa acollida de les paraules dels
oponents. Sense celebrar missa, es palpava l’escalfor de la comunió.
El misteri a revelar
era com i perquè havia comparegut a l’acte de presentació d’Operació Tiara
aquella gentada afalagadora, respectuosa
i afable. Tot i tenir en compte que la morbosa curiositat pot obrar miracles, es notava a les clares que una mà
poderosa, gairebé divina, havia provocat la gloriosa i profitosa esllavissada.
Aquell agradós grup de persones, la majoria senyores d’una maduresa portada
amb humor i elegància, havia comparegut
a la trobada subversiva, per obediència
parroquial a les indicacions, ben mirat manaments, del senyor rector,
mossèn Guillem Feliu.
Aquest fet paranormal
m’ha portat a reflexionar, un cop més, sobre
la dinàmica del moviment de la gent. Per a mi el referent, la paràbola i clam de la
marxa dels pobles, en tots els sentits i aspectes, és el tren. No debades no
vaig descansar fins haver recorregut l’estepa russa en el transsiberià. Nou mil quilòmetres de
via cap un destí.
Un tren pot enfilar tants de vagons com vulguis. Aquests departaments poden omplir tota la gama, des
de la suite de luxe fins els caixons amb
rodes per carbó. Tanmateix la peça, cabdal i indispensable, per caminar és la locomotora. Un tren
funciona per la locomotora. Sovint resulta que la locomotora és bruta. Fa
renou. Treu foc pels queixals. Trenca
prepotent i desafiadora el silenci sagrat de les muntanyes. Però
sense locomotora el tren esdevé una
teringa de mòduls parats i inútils.
Les parròquies, els partits,
les organitzacions, els governs, àdhuc
les famílies, estan farcides de vagons. Preciosos. Fantàstics. Però
sense la bruta i puta locomotora es
quedaran parats, al dic de la mort.
Podria parlar-vos mil
hores de la dinàmica humana. Per maleït imperatiu del destí
fa 50 anys que faig de locomotora.
La proximitat de la barcella del Rei m’inclinà a canviar la metàfora del tren per una estampa pagesa. El carro avança quan el mul estira. Fa 50 anys que estic enganxat al carretó de Marginàlia. Com bon ase que som he rebut amb escreix la recompensa de les bèsties de càrrega. Estirades de brida. Renecs i qualque llenderada.
No saben que cuantas mas llenderadas te dan mas potencia tiene tu locomotora.
ResponElimina¿És que no es pot fer res contra el destí??.
ResponEliminaEls cementiris,no hauríen d'estar en mans de polítics i ho estàn;bén igual que els aeroports i ports.Tenim una societat pasiva,sense criteris,què permet tot tipus d'abús de qualsevol malfactor.Gent que calla per no perdre la seva feina i sou,comprada amb cotxes d'alta gama i altres prebendes i privilegis.No hi trobes humanitat als cementiris de Mallorca;només robots àvids de doblers i religiosos què només emblanquinen a la gent amb promeses de vida eterna i que no inciteràn mai a la Resistència,Rebelió i Revolució.
ResponElimina