La
terrible crisi no ha esperat que retiràssim els domassos de la triomfal
inauguració per fer acte de presència. Una presencia que m’ha disparat les
alarmes dels inicis dels devastadors incendis. El perill amenaça els fonaments,
l’essència, de la nostra Marginàlia. Can Gazà és i ha de ser una família de
marginats que ha de viure, pensar, sentir i actuar per als marginats i amb els
marginats. Si no és així, Can Gazà i tot el que pugui inventar i impulsar, com
ara la nau de Can Valero, no té raó d’existir. Ha de desaparèixer del mapa de
Marginàlia.
La temptació de la nova nau és la que ha acompanyat
les passes de l’home al llarg de tota la seva història. Al cap i a la fi,
Marginàlia no deixa de ser un pèl moixí al cos de la humanitat. Eixa mortal
seducció és convertir les pedres en pans, les platges en hotels, les covetes de
Betlem en catedrals. Al nostre nivell de formiguetes d’era l’embascadora
temptació és convertir la nova nau en una botiga. La nova etapa en un negoci.
Els dies de la inauguració tothom va repetir la
mateixa exclamació: “Ha quedat molt bé. Ara fa comprera”. Aquest afalagador
comentari amaga el verí de la mort per a l’esperit de Can Gazà. Per sort, la
nostra experimentada naturalesa de vells marginats ha perbocat de forma
clamorosa la mortal matxina tot clamant en assemblea general: no volem cap
botiga, volem un taller d’on puguem treure els mitjans justs per sobreviure.
Volem complir al peu de la lletra el rètol de la façana que proclama que la nau és un punt “d’intercanvis
solidaris”. Volem perseguir el miracle de posar en marxa “utopies de segona
mà”. Sabem que no és possible com a mode d’actuar, però no volem renunciar al
somni. El gran somni de pintar per les amples, despullades i altíssimes parets
de la nau la sospirada fórmula del vertader intercanvi solidari. L’anunci diria:
“Agafau tot el que vulgueu i donau-nos
allò que us dicti la vostra consciència”. Mentrestant, que el silenci proclami
que el pitjor crim, més enllà de l’assassinat, és aprofitar-se dels pobres.
Un altre comentari que m’esgarrifà la pell, malgrat
es fes baix mà i en petits murmuris deia: “Ara sobren aquests moros”. Uns moros,
els nins dels quals esmicolaren totes les figuretes que agafaven. Com és això
que sobren els moros? És com si un foll proclamàs a l’entrada d’un hospital:
“Aquí hi sobren els malalts”. Com poden
sobrar els immigrants -tots i de tota
mena!– si tot aquest batibull s’ha armat per ells?
Un altre record que esmolava la meva ansiosa
prevenció era la sèrie d’atacs que he fet
per escrit contra la conducta d’unes monges que treuen profit de la venda del convent que el poble
els va regalar. ¿Com podem justificar la hipotètica pujada de preus dels
articles que s’esposen al taller tot al·legant que s’han augmentat les despeses
quan, per altra banda, demanam -i aconseguim en part- que els amics ens
cobreixin el lloguer de la nau?
Demanaria als padrins joves, els periodistes de tots els mitjans de comunicació,que ens ajudassin a propalar l’aclariment. Can Gazà ha obert un taller artesanal al polígon de Can Valero per establir, de la forma menys comercial possible, un enllaç amb els més necessitats i un intercanvi de solidaritats amb els més privilegiats.
Demanaria als padrins joves, els periodistes de tots els mitjans de comunicació,que ens ajudassin a propalar l’aclariment. Can Gazà ha obert un taller artesanal al polígon de Can Valero per establir, de la forma menys comercial possible, un enllaç amb els més necessitats i un intercanvi de solidaritats amb els més privilegiats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada