Les
cinc del matí. El fred ha fugit amb la brusquina cap al mar. Bona
hora per a les confidències.
Us
confés, aimadíssims amics virtuals i virtuosos, que ho estic
passant molt malament. Putíssim! No us ho podeu imaginar. Em ve a
la memòria l’esgarrifós espectacle de l'Índia. Tot contemplant
la sagrada i macabra cerimònia del crematori, a l’esplanada dels
morts, em vaig adonar que a la pira més pròxima de la meva
esglaiada mirada removien els ossos i atiaven els brancons. No havien
tingut diners per comprar tions a bastament. El poema quedà gravat a
l’acte: “Amics, quan me mori, cremau-me, però per favor, comprau
llenya que basti”.
Aquesta
seria l’expressió: Pas pena que la llenya no em basti.
Totes
les accions de protesta es fonamenten en el joc sadomasoquista que
commou i diverteix la humanitat. La gent -tots som gent– per
singlar les seves compassions, àdhuc per divertir els seus
avorriments, vol sang. Així ho reclamaven les multituds del circ
romà. Així ho segueixen reclamant els espectadors de la peripècia
dels desgraciats. Volen sang. Fins i tot al sant sacrifici de
l’Eucaristia es brinda amb una copa de sang. Sang de Crist!
L’eficàcia
de les accions de denúncia es mesuren pel grau de patiment del
masoquista que les promou i suporta. L’exemple més clar és el
termòmetre de la vaga de fam. El dejuni a mort oberta començà a
inquietar i produir efecte a partir dels quinze dies de vaga. Als
trenta, la gent s’intranquil·litza, però per aconseguir una
resposta, l’il·lús de les causes perdudes ha d’entrar en agonia
irreversible.
Al
meu argollament hi manca sang, patiment, morbo, espectacle,
contundència. M’he atrevit a coure els escaldums de les commocions
alienes sense sal, ni espècies, ni herbes de cuinada. Pràcticament
i audaç tenc l’olla al foc només amb aigua beneïda. M’ho han
expressat molts de visitants en una ficada de pota celestial:
“T’esperava fermat a la porta amb una cadena curta i gruixuda i
amb un caramull de flassades per ajaçar els ossos”. Mentrestant,
els seus ullons telegrafiaven els seus retrets : “A qui vols
impressionar amb aquesta cadena prima i llarga?”
Tots
els tafaners, inclosos els periodistes, m’han repetit la pregunta
clau: on passes les nits? Fins ara he sortit dels tràngols
escapant-me per la drecera de les ocurrències. He comentat: “Les
senyores de la Casa m’han tractat com un ca, però els cans,
sobretot els bords, són tractats com a senyors a ca els marginats”.
També
hi manca impacte al fons de la reclamació. El discurs aquest de
l’autogestió va bé per una conferència al club dels salvadors.
Però per impactar es necessiten causes més macabres. Els
interrogants dels interessats en la qüestió ho revelen clarament.
“Si us tanquen Sa Casa Llarga, quants en quedaran al carrer?”.
Com fas entendre a les bones persones que es mouen per sentiments,
que hi ha quelcom pitjor que viure al carrer com és quedar-se sense
feina, sense sentir-se útils, amb l’única perspectiva de
convertir-se en carn de beneficència?
Sense
sang, sense morbo, sense espectacle, he hagut de fer miracles, tot
intentant pescar taurons amb fil d’embastar: tot intentant
embruixar ocells amb la paraula.
Per
paga, tampoc no he tret per res l’arma mortal de l’insult groller
i de la punyida feridora. Per exemple, normalment no he adduït el
títol de “botifarres d’orella baixa”. Quant a l’acusació
contra les propietàries, he tirat pilotes fora tot refugiant-me en
les insinuacions i les lleus ironies. La troballa per obrir un
horitzó de perspectives ha estat allò de “si fóssim “hermanitas
de los pobres” no ens haguessin fet fora.
Ara
comprenc la por escènica de l’actor que perd el fil a meitat del
monòleg o el pànic de qui juga de farol i ho posa tot a una sola
carta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada