L’home
es guia per referents. Un referent és com el llumenaret blau de les rondalles.
De petit, fins als cinc anys, vaig viure al camp sense electricitat, per això
mateix port incorporat a l’equipatge vital la potència miraculosa d’un llumí
dins les fosques de la nit. Un dels referents cabdals a la meva vida ha estat i
és l’Evangeli del “Fusteret” . Perillós, el “Fusteret” aquest! Tanmateix hi
ha molts
passatges de l’Evangeli que no he comprès fins que la vida m’hi ha fet
topar de morros. Un d’eixos dogmes que no havia entès era aquell que ens retreu
Mateu en el capítol X, versets 34,35 i 36: “No penseu que he vingut a portar la
pau al món. No he vingut a portar la pau, sinó la guerra. He vingut a posar el fill contra el pare, la
filla contra la mare, la nora contra la sogra. D’aquesta manera, els enemics de
l’home són els de la seva pròpia casa”. Paraula de Déu. Punyetes!
Sent
com aquests dies d’argollada han estat i són jornades de guerra. Una guerra de
tribus. Canamunt i Canavall. Els de
baix contra els de dalt. Els marginats
contra els senyors. Una guerra de filosofies. La dignitat contra la
beneficència. Una guerra de postures. Els despullats contra els tapats.
Totes
les guerres són brutes, tristes, injustes i gairebé sempre innecessàries. Però
quan vols arreglar-ho ja és massa tard.
L’amor propi ferit, les fòbies enceses, les vanitats ofeses no tenen marxa
enrere. Tot i això, les guerres tenen coses positives. Contràriament, el fundador, cap i mestre suprem del cristianisme,
arrel i base de la nostra cultura occidental, no posaria la guerra com una de
les finalitat bàsiques de la seva baixada al món. No debades el procés i
progrés dels pobles s’escriu amb cròniques de guerra. Fins ara, la llibertat,
tant de les persones com dels pobles, s’ha aconseguit a cops de guerra. D’aquí
la meva desconfiança per a la independència de ma pàtria catalana. Els sants
guerrillers, com sant Sebastià, formen
legió.
D’aquesta
guerra tribal de castes que s’ha desplegat a Sa Casa Llarga amb sang,
patiments, angoixes, impotències, ràbies i llàgrimes, n’han de brostar necessàriament gestes positives.
Curiosament ha durat sis dies. Un motiu més per llevar l’accent de Gazà per
identificar-nos plenament amb la ciutat màrtir dels palestins. La guerra de Sa
Casa Llarga, com totes les altres guerres, ha obligat a moltes persones a
definir-se. No es pot estar en els dos bàndols. Pots ser neutral fins que les
bales et foraden les persianes de ca teva, rere les quals volies contemplar els
tirs amb imparcialitat.
L’educació,
el peatge d’hipocresia que pagam tots per poder seguir el camí, faran que
sembli que tot continuï igual. Però cada part sabrem de quin bàndol s’han
definit aquells que fins fa quinze dies teníem com a nostres. Els veïns de Sa
Casa Llarga, per exemple, s’han decantat per les senyores. Han aplicat les
regles de les classes socials, tot recordant que “els estadants, sobretot si són
marginats, passen, mentre que els senyors, sobretot si són casta, queden”.
Queden malament, però queden. Han oblidat de cop l’amistat, les relacions, el
bon “rollo” que hem mantingut, fervorosament i agradosa, al llarg
d’aquests sis anys de veïnatge.
Val
la pena una guerra sense sang com la que hem mantingut aquests dies per saber
qui és qui i per recordar l’eterna lliçó de la covardia i com molta de gent –gairebé tota- manté el vici
terrible d’arrufar-se dins la pròpia closca i no mostrar cara per res ni per
ningú.
Prest
serà l’hora de treure conclusions i que cada bàndol enterri els seus morts.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada